تفاوت لوله پلی پروپیلن و لوله ‌های PVC در چیست؟

مقدمه

دو نمونه از پر کاربرد ترین لوله‌ هایی که در لوله کشی آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌ گیرند، لوله‌ های pvc و پلی پروپیلن می ‌باشند. اما این دو با هم تفاوت‌ هایی دارند که هدف من از نوشتن این مقاله نیز مقایسه ی این دو لوله با هم و بررسی تفاوت‌ های بین آن ها می باشد.

شما برای خریداری این نوع لوله ‌ها به جای تهیه ی محصولات خارجی با هزینه‌ های بالا می ‌توانید به شرکت تلاش سازان که تولید کننده تجهیزاتی برای راه ‌اندازی خط تولید لوله پلیکا، تایل پی ‌وی‌ سی و غیره هستند، مراجعه نمایید.

در ابتدای مقاله برای درک بهتر ویژگی ‌های این لوله‌ ها و متوجه شدن فرق بینشان به صورت مختصر و جداگانه راجع به هر یک از آن ها مطالبی را شرح خواهم داد.

آشنایی بیشتر با لوله ‌های :PP

لوله‌ های پلی پروپیلن از فرایند پلیمریزاسیون مونومرهایی به نام  پروپیلن به وجود می آیند، که بسیار سبک می ‌باشند. وزن کم این لوله ‌ها باعث شده برای لوله کشی آب شهری گزینه مناسبی باشند. علاوه بر آن در مقابل حرارت بالا از خود مقاومت زیادی نشان می ‌دهند، به همین خاطر عبور آب گرم از آن ها نمی‌ تواند باعث آسیب به آن ها و ذوب شدنشان شود.

 این لوله‌ ها دارای طول عمر بالایی هستند و به راحتی فرسوده نمی ‌شوند. به دلیل داشتن قیمت پایین ‌تر نسبت به لوله ‌های دیگر از آن ها در مصارف بیشتری استفاده می ‌کنند. امکان رسوب و افت فشار آب در آن ها نیز کم تر اتفاق می ‌افتد. و علاوه بر آن در هنگام استفاده از لوله ‌های پلی پروپیلن صدای عبور آب به سختی از آن ها شنیده می‌ شود.

بررسی ویژگی ‌های لوله‌ های pvc:

اسم دیگر لوله های پی ‌وی‌ سی لوله های پلیکا یا پلی وینیل کلراید می‌ باشد که از پلاستیکی با ضخامت و انعطاف پذیری بالا ساخته شده‌ اند. به خاطر سختی موجود در مواد اولیه این لوله‌ها از روان کننده ‌ها در آن ها استفاده می‌ کنند، تا باعث ایجاد حالتی نرم و منعطف در آن ها شوند و برای ساخت لوله و اتصالات ساختمانی قابل استفاده باشند.

 این لوله ها به خاطر ضد باکتری بودنشان از نظر بهداشتی ایمنی بالایی دارند. بنابراین انتخاب مناسبی برای منتقل سازی سیستم آب ساختمانی به شمار می آیند. علاوه بر آن قابلیت بازیافت شدن حتی تا هفت مرتبه در  لوله های پی ‌وی‌ سی باعث حفظ منابع طبیعی شده است. حمل و نقل این لوله ها به دلیل سبک بودنشان آسان بوده و برای تهیه ی آن ها نیز نیاز به مواد اولیه ی زیادی نمی‌ باشد.

بررسی اختلاف ‌های بین لوله ‌هایPVC  و پلی پروپیلن:

_ اولین تفاوتی که این دو لوله با هم دارند در مواد اولیه و خام آن ها می باشد. در ساخت لوله‌های پی‌ وی ‌سی از ماده ‌ای به نام پلی وینیل کلرید و در لوله های پلی پروپیلن از کوپلیمر استفاده می‌ کنند.

_ تفاوت بعدی این لوله ‌ها با هم در میزان مقاومت آن ها در مقابل اشعه یووی نور خورشید می‌ باشد، که لوله ‌های pp  در این خصوص از مقاومت پایینی برخوردار می ‌باشند.

_ لوله‌ های pvc در مقایسه با لوله‌ های pp وزن بیشتری دارند.

_ از نظر قیمت نیز می ‌توان گفت که مدل ‌های پلی پروپیلن دارای هزینه ای کم تر نسبت به نمونه ‌های پی وی سی می باشند.

_ از تفاوت ‌های بین این دو لوله تنوع در رنگ آن ها را می‌ توان مثال زد، به این صورت که لوله های pvc را بیشتر به رنگ شیری تولید می ‌کنند و تنوع رنگ زیادی ندارند. اما مدل‌ های پلی پروپیلن در رنگ سفید و سبز قابل تولید هستند.

_ از نظر نقطه ذوب باید به عرض شما برسانم که لوله های pp دارای نقطه ذوب بالاتر بوده و به راحتی در برابر حرارت زیاد ذوب نمی ‌شوند. اما برعکس لوله‌ های pvc نسبت به حرارت حساس می باشند و از خود واکنش نشان می ‌دهند.

_ از آن جایی که لوله های پلی پروپیلن در دما های پایین به ویژه در فصل زمستان مقاومت بالایی در برابر ترک خوردن و شکستگی دارند، برای لوله کشی‌ های آب آشامیدنی در مقایسه با لوله ‌های پی ‌وی ‌سی انتخاب مناسب ‌تری می باشند. علاوه بر آن مواد اولیه به کار رفته شده در این لوله‌ ها غیر سمی بوده و عبور آب از آن ها ضرری برای بدن انسان نخواهد داشت.

_ به دلیل مقاومت بالای لوله های پلی پروپیلن در مقابل حرارت زیاد استفاده از آن ها در مکان ‌هایی با وجود تجهیزات گرمایشی مشکل ساز نخواهد بود، چرا که حرارت تولید شده از آن ها نمی‌ تواند باعث ذوب شدن یا آتش گرفتن آن ها شود.

_ از نظر موارد استفاده لوله ‌های پی وی سی بیشتر به عنوان خط تولید نوار تیپ برای آبرسانی زمین‌ های کشاورزی و مزارع، چاه ‌های آب، تخلیه آب باران و محلول ‌های شیمیایی و هم چنین لوله کشی فاضلاب به کار می روند. اما لوله های پلی پروپیلن در صنایع مختلفی مثل: بهداشتی، نساجی، خودرو سازی و در سیستم ‌های گرمایشی- سرمایشی و ساخت پکیج‌ ها و هم چنین لوله‌ کشی‌ های آب شهری کاربرد فراوانی دارند.

_ استقامت لوله های pvc در مقابل الکل ها، نمک‌ ها و مواد اسیدی و چرب از لوله ‌های pp بیشتر است و به خاطر این ویژگی از آن ها برای لوله کشی فاضلاب بیشتر استفاده می شود.

_ لوله ‌های پلی پروپیلن در مقابل سایش و خوردگی از استقامت بالایی برخوردار می باشند بنابراین طول عمر آن ها نیز نسبت به  نمونه های پی وی سی بیشتر است.

نتیجه گیری:

من در این مقاله سعی کردم شما را با ویژگی های دو لوله ی pp وpvc  و اختلافاتی که با هم دارند بیشتر آشنا کنم. با توجه به ویژگی های هر کدام از آن ها شما می توانید در مکانی خاص برای لوله کشی از آن ها استفاده نمایید. به عنوان مثال لوله های پروپیلن از نظر بهداشتی ایمن تر هستند، بنابراین برای لوله کشی های آب آشامیدنی مناسب ترند. در مقابل به خاطر استقامت بالای شیمیایی در لوله های pvc استفاده از آن ها برای لوله کشی فاضلاب گزینه ی مناسب تری می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *