همه چیز درباره لوله های پلی پروپیلن

مقدمه

لوله های پروپیلن همان طور که از اسمشان مشخص است از طریق مونومر هایی به نام پروپیلن تشکیل می شوند. رنگ این لوله‌ ها بیشتر سفید یا سبز رنگ است و در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. با توجه به نوع فعالیتی که انجام می ‌دهند طراحی و قطر آن ها متفاوت است. به عنوان مثال: لوله های پلی پروپیلن سفید رنگ با قطر کم تر را در ساختمان سازی به عنوان لوله کشی آب آشامیدنی استفاده می ‌کنند. اما رنگ سبز آن با قطر زیاد در فاضلاب‌ ها برای تخلیه آن کاربرد فراوانی دارند.

من با نوشتن این محتوا هر آن چه نیاز است راجع به لوله های پروپیلن بدانید را مطرح می‌ کنم. شرکت تلاش سازان یکی از خط تولید های پروفیل upvc  در استان اصفهان می‌ باشد که در زمینه ی ساخت دستگاه‌ های پلیمری نیز سابقه زیادی دارد. علاوه بر آن این شرکت در خط تولید لوله پلی اتیلن، pvc و نوار آبیاری قطره ‌ای نیز فعالیت می‌ کند و شما عزیزان می ‌توانید برای خرید این محصولات به آن جا مراجعه کنید.

آشنایی با لوله پروپیلن:

با توجه به این که لوله‌ هایی که برای کشیدن فاضلاب و آب شهری در ساختمان‌ ها استفاده می‌ شوند، باید دارای استحکام و انعطاف پذیری بالایی باشند. لوله های پروپیلن را برای چنین مواردی انتخاب می ‌کنند. چرا که این لوله‌ ها نیز دارای طول عمر بالا و هم چنین انعطاف پذیری زیادی می ‌باشند. علاوه بر آن این لوله های پلیمری سبک بوده و به راحتی می ‌توان با قیچی های مخصوص انبر مانند آن ها را به هر سایزی که نیاز است، تبدیل نمود. در ادامه ی مقاله از ویژگی ‌های دیگر این لوله ها بیشتر برای شما توضیح می ‌دهم:

معرفی برخی ویژگی‌ های لوله های :pp

_ این لوله ها اگر در تماس با یک محلول شیمیایی یا بازی قرار بگیرند، می ‌توانند از خود پایداری زیادی نشان دهند. بدون آن که به دیواره‌ های آن ها آسیبی وارد شود.

_ به خاطر انعطاف پذیری بالای لوله های pp در صنعت ساختمان سازی زیاد مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

_ امکان ایجاد ترک و شکستگی در داخل لوله های پروپیلن بسیار کم تر از انواع دیگر لوله ها است.

_ با توجه به وزن پایین و کشسانی بالای این مدل لوله ها در هنگام تعمیر و تعویض نیاز به صرف زمان زیادی ندارند و علاوه بر آن در این پروسه دچار خرابی نمی شوند.

_ ترکیبات لوله های pp برای محیط زیست خطری ندارند. چرا که فاقد مواد پایدار کننده ای مانند: سرب و قلع می ‌باشند و این مسئله باعث شده، تا با محیط زیست سازگار باشند.

_ هنگام لوله کشی آب شهری با چنین لوله هایی امکان عوض شدن رنگ و طعم آب وجود ندارد. هم چنین این لوله ها گرما را به بیرون انتقال نمی‌ دهند و عایق صدا می ‌باشند.

_ یکی از ویژگی‌ های مثبت این لوله ها زنگ نزدن آن ها است چرا که قادر به ترکیب با آهک نمی ‌باشند.

_ طول عمر بالای لوله های pp و داشتن سطح داخلی و خارجی صاف و یک دست از ویژگی‌ های دیگر آن ها می ‌باشند.

آشنایی با فرایند تولید لوله های پلی پروپیلن:

برای تولید لوله های پلی پروپیلن دستگاهی به نام اکسترودر وجود دارد که ابتدا مواد خام و اولیه را به داخل آن می ‌ریزند. سپس این مواد حرارت می‌ بینند و در نتیجه به حالت مذاب در می‌ آیند. سپس آن ها را قالب گیری می‌ نمایند و به لوله‌ هایی با طول چهار متر تبدیل می ‌کنند. همان طور که پیش تر گفتم رنگ این لوله ها شفاف نیست. این بدان معنا است به مواد اولیه آن رنگدانه اضافه می‌ کنند. این کار باعث می ‌شود که نور و اشعه فرابنفش نتواند از این لوله ‌ها عبور کند و باعث رشد باکتری و جلبک در آن ها شود.

لوله های پروپیلن چه معایبی دارند؟

_ این لوله ها در کنار ویژگی‌ ها و خصوصیات مثبتی که دارند دارای معایبی نیز می ‌باشند. به عنوان مثال: اگر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند، اشعه فرابنفش ناشی از آن با عبور از لوله می ‌تواند باعث رشد باکتری ‌ها و جلبک درون لوله شوند. در نتیجه طعم و رنگ آب را تغییر می دهند. در چنین شرایطی لازم است محیطی که در آن لوله کشی با لوله های pp انجام شده را بررسی کنید. اگر امکان تابش نور خورشید به این لوله ها وجود داشت، حتماً آن ها را با استفاده از یک پوشش عایق بپوشانید.

_ علاوه بر آن هیچ کدام از لایه‌ های به کار رفته شده در این مدل لوله ها فلزی نیستند و این مسئله می‌ تواند با گذشت زمان باعث شود که لوله ها طولشان تغییر کنند و منبسط و نازک شوند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که زمان لوله کشی با استفاده از ملات سیمان یا بست‌ ها این لوله ها را به دیوار بچسبانید.

_ یکی دیگر از معایب لوله های pp  نا پایدار بودنشان در مقابل تابش نور خورشید است. اگر برای مدت زمان طولانی این لوله ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند، امکان دارد بافتشان سست و د  نهایت تخریب شوند. به همین خاطر لازم است در هنگام استفاده از چنین لوله هایی آن ها را به کمک پوشش ‌های عایق ایمنی کنید و یا این که تا جایی که امکان دارد آن ها را در فضایی که سایه باشد نصب نمایید.

بخوانید : تجهیزات خط پروفیل upvc کدامند؟

نتیجه گیری:

من در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با لوله های پلی پروپیلن مطالبی را ارائه دادم. همان طور که اشاره کردم این لوله ها مقاومت بالایی دارند و به خاطر عدم رسوب ‌گیری و هم چنین امکان فرسودگی کم و به صرفه بودنشان در صنایع زیادی از جمله: ساختمان سازی، نساجی، ساختن اسباب بازی و غیره استفاده می ‌شوند. اما در هنگام نصب آن ها همان طور که گفتم، بهتر است که آن ها را با عایق کردن در برابر تابش نور خورشید از فرسوده شدن و رشد باکتری درونشان محافظت کنید و به طول عمر آن ها بیفزایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *